‘Alles om ons verandert in data’


Camjo, hyperlokaal, bloggen. Een rijtje waar datajournalistiek zich niet bij moet voegen, aldus universitair docent en onderzoeker Bas Broekhuizen. ,,Termen die een periode veel worden gebruikt en net zo snel weer naar de achtergrond verdwijnen’’, aldus Broekhuizen. ’Mijn angst is dat datajournalistiek dan het buzz-woord van 2011 wordt.’

[Foto: CC BY-SA Sebastiaan ter Burg]

Dat zou zonde zijn, vindt Broekhuizen. Datajournalistiek levert volgens hem ontzettend veel nuttige informatie op. ,,We moeten datajournalistiek niet beschouwen als nieuwe vorm van journalistiek. De basisideeën van journalistiek blijven bestaan. Een journalist heeft bronnen nodig voor zijn verhaal. Wat met datajournalistiek anders is dan voorheen, is dat de bronnen in dit geval grote informatiebestanden zijn.’’


Vanuit de data of vraag?

Tot nu toe komt datajournalistiek in Nederland nog niet echt van de grond. Nu.nl heeft Jelle Kamsma als datajournalist aangenomen en projecten zoals Hack de Overheid worden aangezwengeld, maar bij de kranten is er nog geen structurele aanpak. ,,Datajournalistiek is nog nieuw, dus je ziet veel experimenten opkomen. Op dit moment zie ik twee ingangen voor datajournalistiek.’’

Een aanpak gebruikt de beschikbare data als uitgangspunt. ,,Kijk welke interessante data je kunt vinden en ontsluit die data’’, zegt Broekhuizen, waarbij hij Wikileaks als voorbeeld noemt. ,,Een enorme bron aan informatie. Daar probeer je journalistieke informatie uit te halen.’’

Broekhuizen pleit liever voor datajournalistiek die vanuit een journalistieke vraag begint. ,,Eigenlijk de aanpak die normaal gesproken ook op redacties plaatsvindt. Vervolgens kijk je of je data kunt vinden die je helpen de vraag te beantwoorden.’’

Als voorbeeld voor het verschil in die twee aanpakken noemt hij hackevenementen die hij heeft bijgewoond. ,,Die jongens gaan los op data, maar leveren uiteindelijk iets op dat geen vraag beantwoordt. Je krijgt een visualisatie van alle openbare toiletten in Amsterdam, welk verhaal vertel je daarmee?’’


‘Onderscheiden van andere kranten’

Wat is de rol van de journalist in dat proces? Volgens Broekhuizen is dat in ieder geval geen alleskunner. ,,Ik heb niet het geloof dat je een datajournalist nodig hebt die alles moet kunnen. Ik geloof in teamwork. Er zijn maar weinig mensen die alles kunnen.’’ De journalist stelt de vraag en weegt af of de vraag beantwoord wordt. ,,Hoe vertel ik een verhaal met deze data? Je kunt afwegen of je de ruwe data presenteert. Heeft een lezer daar altijd iets aan? Daar heb je wel een specialist voor nodig.’’

Dat de krant aan de datajournalistiek moet, lijkt slechts een kwestie van tijd. ,, Alles in de wereld om ons heen verandert in toenemende mate in data. Dat is het terrein van de journalist. Als overheden en bedrijven zich steeds verder in data verhullen, dan moet de journalist daar mee om kunnen gaan. Anders kun je je controlerende functie niet meer uitvoeren.’

Hij ziet ook een kans in datajournalistiek om je te onderscheiden. ,,De journalistiek zit op dit moment in een lastig vaarwater. Als krant kun je echter boven de middelmaat uitstijgen door originele artikelen met eigen nieuws te brengen. Datajournalistiek is een vorm van onderzoeksjournalistiek, dus bij uitstek een middel om je van andere kranten te onderscheiden.’’

Bas Broekhuizen (1975) werkte van 1999 tot 2009 voor de Volkskrant, eerst voor de internetredactie, later als chef van de door hem zelf opgerichte videoredactie. Voor het mediakatern Stroom schreef hij over de ontwikkeling van het web. Tegenwoordig is hij docent en onderzoeker aan de Universiteit Leiden. Hij geeft college aan studenten Journalistiek en Nieuwe Media en Wetenschapscommunicatie en doet onderzoek naar Information Visualization. Daarnaast geeft Bas freelance workshops en trainingen in interactieve journalistiek. Je vindt hem op www.basbroekhuizen.nl, www.interactive-infographics.com, LinkedIn en Twitter.

Over Jerry Vermanen

RegioHacker, maar ook bureauredacteur De Stentor (Apeldoorn, Epe/Vaassen, Veluwe West) / Chef Interview Bashers.nl/ Industrieel Ontwerper / Weblogger / (in willekeurige volgorde). En uiteraard te vinden op Twitter als @JerryVermanen
Dit bericht is geplaatst in Interview en getagd, , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op ‘Alles om ons verandert in data’

  1. Pingback: RethinkingMedia » Blog Archive » ‘Alles om ons verandert in data’

  2. Pingback: Subsidieer datajournalisten in Nederland « herwinthole.nl – webjournalist @ Wegener nieuwssites webjournalist @ Wegener nieuwssites & student Journalistiek @ Rijksuniversiteit Groningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>